english KUPI ULAZNICE

LOMEĆI VALOVE
Prema filmskom scenariju Larsa von Triera, Davida Piriea i Petera Amussena

Les Théâtres de la Ville de Luxembourg

Scenska adaptacija
Vivien Nielsen
Prijevod s engleskoga
Dominique Hollier
Redateljica
Myriam Muller
Scenograf i kostimograf
Christian Klein
Oblikovatelj svjetla
Renaud Cuelemans
Obikovatelj tona
Bernard Valléry
Oblikovatelj videa
Emeric Adrian
Kamerman
Sven Ulmerich
Asistenti režije
Antoine Colla, Sally Merres
Fotografije
Bohumil Kostohryz
Produkcija
Les Théâtres de la Ville de Luxembourg
Koprodukcija
Théâtre de Liège (DC&J Création avec le soutien du Tax Shelter du Gouvernement fédéral de Belgique et de Inver Tax Shelter); La Comédie de Saint-Étienne, Centre dramatique national, Théâtre de Caen

OSOBE

Starac Dr. Richardson
Mathieu Besnard
Ribar William
Louis Bonnet
Starac / Vođa kongregacije / Čovjek u autobusu / Čovjek u disco klubu
Olivier Foubert
Starac Terry
Brice Montagne
Pastor
Valêry Plancke
Stella
Clotilde Ramondou
Dodo
Brigitte Urhausen
Jan
Jules Werner
Bess
Chloé Winkel

Trajanje predstave
2 sata (bez stanke)

Autorska prava
Nordiska Aps, Kopenhagen


O PREDSTAVI

Lomeći valove je prvotno bio velik filmski uspjeh Larsa von Triera. Myriam Muller, redateljica koja je već režirala kazališnu adaptaciju scenarija Blind Date, željela je ponoviti iskustvo, tim više što je posrijedi priča o ljubavi, dobroti i žrtvovanju. Filmski scenarij star je 25 godina, što podrazumijeva da nekoliko generacija ne poznaje film Lomeći valove. Riječ je o djevojci koja boluje od teške i rijetke bolesti: od dobrote.

Izoliran otok. Zatvorena zajednica, izrazito religiozna. Bess se udaje za Jana, starijega muškarca koji radi na naftnoj platformi. Njihov odnos je strastven. Poslije nesreće na platformi, Jan se više ne može kretati i ne može imati seksualne odnose. On ne želi da Bess ostane vezana uz paralizirana čovjeka, želi da nastavi živjeti, voljeti i biti sretna. Kako bi bio siguran da će se Bess ponovno zaljubiti, Jan traži od nje neka spava s drugim muškarcima i njemu prepričava detalje tih odnosa.

Uvjerena da Janovo zdravlje ovisi o Božjoj volji, Bess pristaje prostituirati se. Unatoč neprijateljstvu obitelji i vjerskome ludilu svojeg seoceta, nastavlja živjeti za svoju ljubav kojoj će žrtvovati i samu sebe. Žrtva kojom se suprotstavlja cijeloj zajednici okrunila je njezino oslobođenje, kao i čudesan Janov oporavak. Predstava oblikuje ljubavnu priču, strastvenu dramu koja se odvija u opreci s vjerskim dogmatizmom. Glavna pokretačka sila i filma i predstave je ono dobro u ljudima, što se ne primjećuje lako, ali to ne znači da to dobro ne postoji.

LARS VON TRIER

Lars von Trier je jedan od najambicioznijih i vizualno najsofisticiranijih filmskih autora suvremene filmske umjetnosti. Diplomirao je na Danskoj filmskoj školi, a pozornost javnosti i kritike privukao je već svojim prvim filmom Forbydelsens elemenenti/Elementi zločina iz 1984. godine. Njegove filmove karakterizira spoj film noira i njemačkoga ekspresionizma sa stilskim osobitostima Dreyera, Wellesa i Tarkovskoga. Visoko estetiziranom kombinacijom žuto osjenčene filmske vrpce kroz koju prodire plavo svjetlo i sudbinska atmosfera von Trier je stvorio nezaboravna vizualna iskustva. Film Lomeći valove dobitnik je nagrade žirija filmskoga festivala u Cannesu 1996. godine i pripada vjerojatno među najemotivnije filmove ikada snimljene. Sljedeći njegov veliki uspjeh bio je film Plešući u mraku, nagrađen Zlatnom plamom na filmskome festivalu u Cannesu 2000. godine. Uz filmove, autor je i tv serija, među kojima se ističu mini-serije Riget i Kingdom. Poslije 2000. snimio je filmove Dogville, Manderlay, Antikrist i Melankolija. Većina njegovih filmova snimljena je u Danskoj ili Švedskoj.

MYRIAM MULLER

Myriam Muller je završila studij glume na luksemburškome konzervatoriju i odigrala brojne uloge na francuskom, njemačkom, luksemburškom i engleskom jeziku. Redateljsku karijeru započela je suradnjom s Julesom Wernerom te s njime režirala Koushnerovo djelo Anđeli u Americi 2008. godine. Djela Molièrea, Ionesca, Thea van Gogha,Čehova, Sare Kane, Shakespearea režirala je u raznim luksemburškim kazalištima. Umjetničkom ravnateljicom luksemburškog kazališta Centaure postala je 2015. godine, a na luksemburškom konzervatoriju predaje od 1998. godine. Osim u kazalištu, glumi i na filmu.

LES THÉÂTRES DE LA VILLE DE LUXEMBOURG

Programom koji veliku pozornost usmjerava na kvalitetu i raznolikost, Théâtres de la Ville je tijekom godina stekao trajnu reputaciju i uspostavio suradnju s mnogi međunarodnim kazalištima, produkcijskim kućama i festivalima. Kroz eklektični program kazalište nastoji predstaviti recentne dramske i plesne predstave visoke kvalitete te time odgovoriti na potrebe sve većega broja gledatelja. Aktivnim uključivanjem domaćih talenata u međunarodne koprodukcije Théâtres de la Ville se trudi njegovati kreativnu vitalnost nacionalne scene. Godine 2016. pokrenut je projekt TalentLAB, koji je postao vitalnom platformom za mlade umjetnike, a njegov hibridan oblik, nešto između projektnoga laboratorija i multidisciplinarnoga festivala, omogućuje nadolazećim umjetnicima eksperimente koji sve više osvajaju vrijedan prostor i vrijeme. Konačno, Théâtres de la Ville znatan napor ulaže u domaće projekte i njihovu prezentaciju na mnogim međunarodnim gostovanjima, time razvijajući i njegujući partnerstvo s drugim europskim kazališnim prostorima. Ova strategija spajanja domaćih kreacija u međunarodnim koprodukcijama i snažna podrška umjetnicima u nastajanju, učinila je Théâtres de la Ville zapaženim na pogručju Velike regije, ali i šire, te zaslužnim za stvaranje dragocjenih odnosa među mnogim partnerima.

IZ KRITIKA

Lomeći valove je predstava u kojoj pušu ružni vjetrovi konformizma. Myriam Muller na sceni prezentira kazališnu verziju filma Larsa von Triera uspostavljajući opsesivnu atmosferu. Na sceni je belgijska glumica Chloé Winker koja je djetinjasta, senzualna i graciozna. Ona je zadivljujuća u svojoj odlučnosti, ona je sva istesana iz jednoga komada stijene, nesposobna za prijetvornost… Redateljica preferira alegoriju naspram realizma, njezina režija čuva krhkost duša…
— JEANNE FERNEY, LA CROIX, PARIZ

Dvadeset i pet godina poslije filmske premijere djela Lomeći valove Larsa von Triera, Myriam Muller donosi na scenu uznemirujuću predstavu koja srčano brani protagonisticu.
— GERARD ROSSI, L'HUMANITÉ, PARIZ

Francuska verzija engleske kazališne adaptacije filma Lomeći valove Larsa von Triera, u režiji Myriam Muller naglašava snagu ljubavi. Redateljica ostaje manje-više vjerna originalu, osobito pri izboru glazbe (Deep Purple) i kamerama na ramenima tehničara koji snimajući slijede glumce ne samo pozornicom nego i gledalištem… Chloé Winker je točna, postojana i potresna u svojoj krhkosti i odlučnosti i ona doslovno nosi cijelu predstavu na svojim ramenima.
— VALÉRIE COLIN, L'ECHO, PARIZ