english KUPI ULAZNICE

Henrik Ibsen
NEPRIJATELJ NARODA

Schaubühne Berlin

Redatelj
Thomas Ostermeier
Adaptacija i dramaturgija
Florian Brochmeyer
Scenograf
Jan Pappelbaum
Kostimografkinja
Nina Wetzel
Glazba
Malte Beckenbach, Daniel Freitag
Oblikovanje svjetla
Erich Schneider
Zidne slike
Katharina Ziemke

OSOBE

Dr. Stockmann
Christoph Gawenda
Član gradskog vijeća
Konrad Singer
Mrs. Stockman
Eva Meckbach
Hovstad
Andreas Schröders
Aslaksen
David Ruland
Billing
Moritz Gottwald
Morten Kiil
Thomas Bading

Trajanje predstave
1 sata i 15 minuta (bez stanke)

Autorska prava
Schaubühne Berlin


O PREDSTAVI

Drama velikoga nordijskog pisca Henrika Ibsena Neprijatelj naroda u redateljskoj koncepciji Thomasa Ostermeiera problematizira političke, društvene i ekološke teme omogućujući publici sudjelovanje u raspravi koja miješa stvarnost i fikciju.
Glumci se obraćaju publici tražeći njihovo mišljenje o dnevnim problemima, pa je u tom trenutku kazalište gurnuto u drugi plan. Svaka rasprava može biti različitoga trajanja i intenziteta, ovisno o zemlji u kojoj se predstava izvodi. Na premijeri u Avignonu 2012., predstava je podsjetila na neke svježe ekološke katastrofe, poput Fukushime. U Montrealu, tijekom prve izvedbe upravo se i dogodilo zagađenje vode. Na premijeri u Istambulu, Buenos Airesu ili Moskvi predstava je izvođena u vrijeme kada su se vodile burne političke rasprave o klimatskim promjenama, a svi ti problemi bili su pojačani izvođenjem ovoga djela.

Zahvaljujući kazališnoj mašineriji interakcija s realnošću - doslovna ili alegorijska - očita je i namjerna. Ali, ovom predstavom se ne želi samo analizirati tu mašinerija. Želi se prikupiti podatke o recepciji publike, o onima koji na sceni prepoznaju neprijatelja i kojima je dana prilika govoriti. Predstava želi naglasiti kako su to, u svakome slučaju, politička pitanja.

Željeli bismo usporediti već odigrane predstave (u Avignonu, Montrealu, Londonu) s onima u Belfastu, Moskvi, Calcutti… i drugim gradovima. Kroz različite reakcije bit će moguće stvoriti sliku o tome kakvo bi danas moglo biti političko kazalište (u našem slučaju i institucionalno kazalište - Schaubühne). Željeli bismo skupiti reakcije publike i odjeke debata, osobito o temama koje se tiču najvećega broja ljudi i time sačuvati to njihovo sudjelovanje. Svaka izvedba pruža nam uvid u specifičnost političkoga, društvenoga i ekološkog trenutka i zato je svaka drugačija, a svaka donosi neke nove akcente i emocije. Miješanjem realiteta i kazališne fikcije proširuje se obzor ljudskih očekivanja i nadanja, ne samo u kazališnoj umjetnosti, nego i svakodnevnom životu.

THOMAS OSTERMEIER

Thomas Ostermeier je rođen 1968. u Soltau, a režiju je diplomirao 1996. na Visokoj školi za kazališnu umjetnost Ernst Busch u Berlinu. Godine 1995. režirao je Die Unbekannte A. Bloka sukladno Meyerholdovoj biomehanici, a zatim Recherche Faust Artauda u berlinskome batStudiotheater. Od 1996. do 1999. je bio umjetnički ravnatelj scene Baraka berlinskoga Deutsches Theatera, koja je 1998. proglašena kazalištem godine. Od 1999. angažiran je kao stalni redatelj i član umjetničkoga vodstva berlinskoga kazališta Schaubühne, gdje je do danas režirao četrdesetak predstava, usporedno gostujući u različitim njemačkim i europskim kazalištima; Kammerspiele u Berlinu (Der starke Stamm M. Fleisser, Vor Sonnenaufgang G. Hauptmanna, Brak Marije Braun Fassbindera, Susn H. Achternbuscha), Međunarodni festival u Edinburgu (Djevojka na sofi J. Fossea, nagrađena Nagradom Herald Angel), bečki Burgtheater (Graditelj Solness Ibsena), berlinski Theatertreffen (Noževi u kokošima, Shopping and Fucking Ravenhilla, Nora i Hedda Gabler Ibsena, Brak Marije Braun Fassbindera, Povratak u Reims). Predstava Nora dobila je austrijsku nagradu Nestroy i nagradu Politika na beogradskome BITEF-u, a Hedda Gabler je osvojila nagradu publike na berlinskome Theatergemeinder, a istu nagradu osvojila i predstava Male lisice. Njegove predstave John Gabriel Borkmann i Hamlet nagrađene su međunarodnim nagradama kao najbolje produkcije u sezoni 2008./2009., francusku nagradu Grand Prix de la Critique dobila je predstava John Gabriel Borkmann, a Hamlet je dobio nagradu kazališnih kritičara Barcelone. Godine 2004. Ostermeier je imenovan pridruženim umjetnikom Avignonskog festivala i gotovo svake godine sa svojim predstavama sudjeluje na festivalu. Njegove kazališne produkcije gostuju u gradovima diljem svijeta poput Adelaide, Atene, Barcelone, Beograda, Buenos Airesa, Bukurešta, Caracasa, Kopenhagena, Delhija, Dublina, Hong Konga, Kalkate, Krakowa, Lisabona, Ljubljane, Londona, Madrida, Melbournea, Moskve, Napulja, New Yorka, Novoga Sada, Omska, Osla, Ottawe, Pariza, Praga, Quebeca, Santiaga, Sarajeva, Seoula, Sydneyja, Taipeia, Tel Aviva, Tokia, Venecije, Beča i Zagreba.